Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this pageShare on Facebook0Share on Google+0

Każdej firmie zależy na korzystnym wizerunku i pojawieniu się w świadomości odbiorcy. Wizerunek to odczucia, opinie i wrażenia dotyczące danej organizacji. Jak to działa? Pomyśl o rowerze. Jak wygląda? Ja widzę czerwony rower górski, a koleżanka obok żółtą „damkę”. Co więc zrobić, żeby ten obraz był podobny? Co powinna zrobić firma, która chce zaistnieć w umysłach swoich potencjalnych klientów?

To trochę, jak z budową domu. Na początek trzeba mieć wizję-cel, które przekujemy w projekt i wizualizację. To z kolei przełoży się na strategię – sposób wykonania za pomocą dostępnych metod i materiałów oraz w określonym budżecie. Doprowadzi nas to zamierzonego rezultatu, czyli zbudowania wizerunku. Od czego zacząć?

Kontrola nad wizerunkiem

Kontrola wizerunku wymaga regularnej i profesjonalnej komunikacji z odbiorcami – opinią publiczną. Public relations jest sposobem na przekazanie informacji o przedsiębiorstwie w sposób rzetelny, ale ciekawy dla odbiorcy. Dzięki temu przekaz o działaniach organizacji dociera do odbiorców nie jako reklama, ale obiektywna informacja. W skrócie reklama jest tym co sami o sobie mówimy (za duuuuużą opłatą), PR tym co inni mówią na nasz temat.

Jak wpłynąć na to co inni mówią o Tobie?

I tu dochodzimy do sedna – wpłynięcie na to co o nas mówią inni, na to jaki obraz organizacji ma opinia publiczna to zadanie PR-u. Oczywiście grupa odbiorców nie jest przypadkowa, dobierana każdorazowo pod kątem zakładanego celu. Do tego potrzebna jest wspomniana wcześniej wizja działania firmy i tego jak ma być postrzegana – bez tego nie da się określić kierunku działań, a później zbudować skutecznej strategii. Trzeba zatem określić cel.

Cel działania PR

Po pierwsze, chodzi o konkret – „zbudowanie wizerunku” jest mało precyzyjne, ale już „zbudowanie eksperckiego wizerunku wśród osób w wieku 25-50 z Warszawy” pozwala na podjęcie działania. Po drugie, trzeba móc zmierzyć efekt – czyli zweryfikować, czy nasze działania przyniosły założony rezultat. Po trzecie, cel musi być osiągalny – w ciągu tygodnia nie uda się zbudować wizerunku, w ciągu miesiąca też nie, w ciągu roku może 🙂 Po czwarte musi to być realne i określone w czasie.

Analiza

Żadne działanie nie byłoby jednak sensowne w próżni – firmy działają na rynku, więc żeby można było zrealizować cel, trzeba przeanalizować sytuację w jakiej znajduje się organizacja.  Jeżeli dziennikarze nie wiedzą o istnieniu firmy XYZ to jest wielce prawdopodobne, że nic o niej nie napiszą. W związku z tym nie dowie się o tym opinia publiczna, a firma straci potencjalnych klientów. Wiemy zatem jaka jest sytuacja i jaki mamy cel, jak chcemy zmienić postrzeganie organizacji, pora więc na plan działania – strategię.

Strategia działań PR

Przygotowanie fundamentów dla dalszej pracy, czyli strategii działania jest stosunkowo proste. Wystarczy znając cel, określić jaki komunikat chcemy przekazać, dobrać grupę odbiorców, wybrać media, które do nich dotrą, ustalić harmonogram zawierający wydarzenia branżowe (targi, konkursy), potencjalne tematy komunikatów, przeprowadzenie eventów, konferencji, spotkań prasowych, działania niestandardowe, przygotowanie kosztorysu wszystkich działań, ewaluację skuteczności, wszystko w perspektywie rocznej/ dwuletniej, przewidując różne możliwości i zostawiając sobie odpowiedni naddatek czasu i funduszy na działania. Prawda, że proste? 🙂

A już niebawem, opiszę jakimi narzędziami taki dom się buduje.

Potrzebujesz więcej informacji? Pisz, pytaj, komentuj 🙂

Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this pageShare on Facebook0Share on Google+0